نوشتارها و رمان های محمد رضا حدادپور جهرمی ادمین hadadpour


اصلا روضه های رباب ...
خیلی معرکه است

مخصوصا اگر ترکی گفته بشه😭

0 ۳۱ فروردین ۰۰ | ۰۷:۳۳ ۳۲

خیر باشد، در علقمه غوغاست
یل ما را خدا نگه دارد

تیر دشمن اگر خطا رفته!
پس چرا حرمله فرح دارد..!؟
😭😭

دل من شور می زند زینب
نگرانم برای عباسم

تا قیام قیامت کبریٰ
خجل از دستهای عباسم
😭😭

جای باران از آسمان امروز
نیزه و تیر و سنگ می بارد

دارد از چشم تنگ یاغیشان
بی حیایی و‌ ننگ می بارد...
😭😭

شاعر: عماد بهرامی

0 ۳۱ فروردین ۰۰ | ۰۷:۳۱ ۳۰

در حرم باز اضطراب افتاد
داخل خیمه رفت و آمد شد

جان مادر کمی تحمل کن
حرف سقا دوتا نخواهد شد
😭😭

0 ۳۱ فروردین ۰۰ | ۰۷:۳۰ ۱۹

کودکان تشنه اند در خیمه
از همه تشنه تر علی اصغر

آه پرپر نزن عزیز دلم
مرغ بی بال و پر علی اصغر
😭😭

0 ۳۱ فروردین ۰۰ | ۰۷:۲۷ ۲۰

هفتمین روزِ روزه را هر سال
روضه ی قحط آب می خوانیم

هر کجا شیرخواره ای دیدیم
شعر "بس کن رباب" می خوانیم
😭😭

0 ۳۱ فروردین ۰۰ | ۰۷:۲۶ ۱۸

بفرمایید #روضه

بی مقدمه👇🌷

0 ۳۱ فروردین ۰۰ | ۰۷:۲۵ ۱۹

با عرض قبولی طاعات
رفقا جسارتا اگر فرصت دارید حتما صوت امروز را گوش بدید.
علی الخصوص عزیزانی که با الفبای جنگ روانی آشنایی ندارند.
البته در صوت دیروز هم نکاتی عرض کردم.

0 ۳۱ فروردین ۰۰ | ۰۷:۰۴ ۲۲ icon download 1_967170079.pdf

#نمودار تدبر در برخی آیات جزء هفتم

0 ۳۱ فروردین ۰۰ | ۰۷:۰۳ ۲۱

🔴 سوره انعام

🔴آیه ۱۰ :

نکته اول : حتی اگر پیامبر خدا هم باشی گاهی لازم است تو را دلداری بدهند . در این آیه خداوند پیامبر را دلداری می دهد : ای پیامبر ! قبل از تو هم پیامبرانی بودند که مردم این بلاها را سرشان می آوردند .
گاهی وقتی به یک نفر می گویند تو تنها نیستی که این مشکل را داری ، امیدواری وسعه صدرش بیشتر می شود .
👈 از دلداری دادن هم غافل نشویم .و اگر کسی با ما درد دل کرد قیافه ی من که بهت گفتم ، تو خودت توجه نمی کنی و ....نگیریم ، گاهی ما فقط نیاز به دلداری داریم .

نکته دوم : این آیه صد در صد قول داده اگر کسی دیگران را مسخره کرد شک نکند که به همان چیز گرفتار میشود و این وعده ی ترسناکی است .
خداوند در قرآن می فرماید : اگر مسخره تون کردند فقط مقاومت کنید خودم جوابشان را میدهم .در آیه ۱۵ بقره ( الله یستهزئ بهم ... ) به آن اشاره شده است .
یعنی طرف کسی را مسخره کرده که کسی را جز خدا ندارد خدا می گوید : تو با من طرفی !
ضمن اینکه بدانیم استهزاء کردن یکی از #جنگهای_روانی دشمن است .
بعضی از کسانی که خیلی ادعای سواد رسانه ای دارند حواسشان نیست گاهی در توییتی مثلا در اسرائیل حرفی به استهزا زده میشود و عملیات روانی انجام می شود فورا ترجمه می شود و در جامعه پخش می کنند که یا نمی فهمند یا می فهمند ولی نمی توانند پا روی هوای نفس خود بگذارند و یا اینکه حماقتشان منجر به خیانت شده .
در رابطه با #عملیات_روانی دشمن آگاه باشیم و گول نخوریم .

1 ۳۱ فروردین ۰۰ | ۱۲:۲۲ ۳۷

از همه چیز سر در بیاریم ؟
آیا باید ذهن و چشم و قلب و روح و روانمان را بدهیم به دست انواع شبکه های ماهواره ای ، کانالها ، گروه ها و ....
قطعا خیر !
دنبال چه چیزی نباید برویم ؟
👈اصل بر حفظ اعصاب و روان است .
هر چیزی که اعصاب و روان شما را به هم می ریزد دنبالش نروید . ممکن است اسمش رو برای شما بگذارند روشنگری و ....
نمی گوییم دور خود حائل بکشید ولی حفظ آرامش روانی خود و جامعه از اهم واجبات است .
در کتاب کف خیابون ۲ این مطلب را آوردم .
یک زندانی بوده که کلا همه امکانات را داشته اصلا بهشت بوده ولی اعضای زندان خیلی زود به زود دق می کردند و میمردند . بعد از تحقیق گفته بودند که علت اینست که فقط دارند به اینها اخبار بد می دهند .
شمایی که فقط داری پمپاژ می کنی همه نفوذی ، نامرد، خائن و... هستند حتی اگر راست هم باشد اینطور که غیر حرفه ای ذهن مردم را مشغول کردید در پیشگاه خدا مسوولید .
یک مقدار با آیات و روایات ، شوخی ، حکایات ، تلطیف بکن .
🔴هر چی دیدی ، دست اولم هست ، لازم نیست بگی !

من هم می دانم دانستن حق مردمه اما اینکه فقط اخبار بد پمپاژ کنیم در پیشگاه خدا مسوولیم .
این آیه می گوید: خودت دلت برای خودت بسوزه ، خودتو حفظ کن و بعد حفظ آرامش خود و اطرافیانت را ملاک عمل قرار بده
✔مدام دنبال اخبار بد و منفی نباش .

🔴آیه ۱۰۲

اقوام قبل از شما که مدام دنبال سوالاتی بودند که چیزی جز ناراحتی براشون نداشت چی شد ؟
باعث شد در نهایت زیر همه چیز زدند ، در اصطلاح امروز سیاست زدگی ، بی اعتمادی هم به آن می گویند .
جمعیت خاکستری ، خفته و گاها معارض هم یک نوع سرخوردگی و نا امیدی دارند که از اول اینگونه نبوده اند ‌.
این روحیه که دنبال همه اخبار و اطلاعات بودند باعث شد ذهنشان منحرف شود و کلا همه چیز را انکار کنند .

0 ۳۱ فروردین ۰۰ | ۱۲:۲۱ ۲۵

#تدبر_در_برخی_آیات_جزء_هفتم

🔴آیه ۸۲ سوره مائده :
دشمنی یهودیها و مشرکان با اهل ایمان یک دشمنی تاریخی است و تعارف بردار هم نیست ، و نزدیکترین گروه از نظر دشمنی کمتر و ارتباط بهتر با مومنان کسانی هستند که ما به آنها می گوییم نصرانی یا همان مسیحی ها .
قسیسین یعنی کشیشها و آنهایی که عهده دار ریاست مذهبی مسیحیت هستند ، رهبان یا ترسا عابدان مسیحی را می گویند .
✔نکته اول :
اسلام تعصب نابجا ندارد بلکه از علمای سایر ادیان که خداترس و با انصاف باشند منصفانه تمجید می کند .
✔نکته دوم :
#تحلیل_درست از عوامل اجتماعی ارائه دادند .(قسیسین ) هم دوست را بیان کردند هم دشمن را بیان کردند .
البته دوست به معنای واقعی نیستند بلکه نزدیکتر از یهودیها و مشرکان به ما هستند .
گاهی می بینیم متاسفانه به خاطر حسادت و یا مسائل دیگر ما از معرفی همدیگر در جامعه پرهیز می کنیم .
یکی از علمای هم عصر شیخ انصاری که جلسه درس شلوغی هم داشته یک روز به جلسه اش دیر میرسه و به مردم میگه : همینطور که میومدم طلبه ای را دیدم که گوشه ای نشسته و سه چهار نفر بیشتر دورش نیستن و همین مطالب رو خیلی علمی تر داره بیان می کنه .
بعد از درس آن روز پیش شیخ انصاری می روند و شیخ سوالات آنها رو با دلیل جواب میده و چه کتابهاو رساله هایی از ایشون به یادگار مونده .
اگر معرفی آن عالم نبود و اگر آن عالم حریف نفسش نمی شد مطمئن باشید جامعه از حضور شیخ انصاری و آثارش محروم می شد .

🔴آیه ۹۱
شیطان می خواهد بین شما دشمنی و بغض در دو محور اساسی ایجاد کند :
✔خمر : شراب و هر چه که باعث شود مغز انسان از کار بیفتد و کلا انسان تصمیماتی بگیرد که عقلایی و جا افتاده نباشد .
✔مَیسِر : از ریشه یُسر ؛ یعنی هر راهی که بتوان به آسانی پول مردم را بالا کشید که در گذشته و حال به آن قمار هم گفته می شود .
این دو کار شیطان است و دو تبعه بسیار بد دارد :
✔۱)تبعه اجتماعی : عداوت و بغضاء
✔۲) تاثیرات منفی معنوی : و یصدکم عن ذکر الله ...
در واقع مانع از ذکر پروردگار ونماز می شود .شما دلتنگ هیات ،مسجد و.... نمی شوید .
👈 و هل انتم منتهون : پس آیا شما از اینها دست بر می دارید ؟
یک سوال تامل برانگیز
یعنی بشر به راحتی دست از دو بر نمی دارد . لذا پروردگار به صورت سوالی مطرح کرده که تا قیام قیامت این سوال بر تارک این مسایل باشد .

🔴 آیه ۱۰۱ مائده

✔لا تسئلوا
این آیه می گوید : آیا ما باید

0 ۳۱ فروردین ۰۰ | ۱۲:۲۱ ۲۶

Your browser does not support the audio tag.

نکاتی از #جزء_هفتم قرآن
#حدادپور‌_جهرمی
#دلنوشته_های_یک_طلبه

0 ۳۱ فروردین ۰۰ | ۱۲:۲۱ ۲۵

ثواب تدبر و شرح آیات امروز، برسد به روح مرحوم سردار حجازی🌷

فاتحه مع الصلوات

0 ۳۱ فروردین ۰۰ | ۱۲:۱۶ ۲۷

والا اینا خطرناکترند
وگرنه اونی که تو کانادا و اسراییل نشسته، سگ کی باشه که دستش به اعصاب و روان مردم ما برسه و بخواد اینجوری جو بده؟!
کرم از خود درخته
حالا میخواد بدشون بیاد یا میخواد خوششون بیاد

#حدادپور_جهرمی
#دلنوشته_های_یک_طلبه

0 ۳۱ فروردین ۰۰ | ۱۲:۱۵ ۳۲

سلام و شب شما بخیر
طاعات و عبادات قبول
لطفا نظرتون را درباره برنامه تدبر در قرآن بفرمایید
و آیا مفید بوده تا حالا؟

1 ۳۰ فروردین ۰۰ | ۱۱:۴۴ ۵۲ icon download 1_964726950.pdf

#نمودار تدبر در برخی آیات جزء ششم

0 ۳۰ فروردین ۰۰ | ۱۱:۴۳ ۵۰

🔴سوره مائده
در وسط آیه ۳ سوره مائده که در رابطه با انواع خوراکی ها و حلال و حرام بودن مطرح می شود ،می گوید :
الیوم یئس الذین کفروا من دینکم ....
#آیه_اکمال_دین اینجا مطرح می شود .
چرا ؟
✔دلیل اول و اصلی آن اینست که این رسم پیامبر و جبرئیل بوده که گاهی در یک آیه چند موضوع مطرح می شده .
حتی در آیه اول سوره مائده هم چند موضوع مطرح شده
و یا در تفاسیر گاهی برای هر بخشی از آیه شان نزول جداگانه آورده شده
👈قرآن نظم تالیف بشری را ندارد بلکه مجموعه ای از آیات است که بر حسب حوادث و پیشامدهای گوناگون تدریجا از طرف پروردگار سبحان فرستاده شده .

🔴نکته :
و رضیت لکم الاسلام دینا
کی ؟
✔در زمانی که در #غدیر مساله #ولایت اعلام شد ، نصب صورت گرفته بود .
حتی نعوذبالله پیامبر تهدید می شود اگر نگویی کلا تبلیغت زیر سوال می رود .
👈اسلام با کلمه ولایت آمده و تکمیل شده است .

#آیه۶
به آیه #وضو معروف است .
تفاوتی که ما با برادران اهل سنت داریم در این موضوع بعضی می گویند به این آیه برمی گردد که در کتاب " چرا سنی نیستم" و " چرا شیعه هستم " در موردش صبحت کردیم .
اصلا اختلاف وضوی ما با اهل سنت به مسائل روایی و تاریخی برمی گردد .
✔الی المرافق : باید مراجعه کنیم به سنت پیامبر که در خود منابع اهل سنت هم آمده و به این شکل نبوده که از نوک انگشت دست بکشه به سمت آرنج ، بلکه در زمان یکی از خلفا باب شده
الی المرافق محدوده و حد غسل و شستن را به من و شما می گوید نه سمت و سو

#آیه۸
✔اعدلوا هو اقرب للتقوی
#عدالت در دشمنی و حد و مرز #نقد و اخلاق دشمنی و انتقاد را به ما یاد می دهد که می گوید با عدالت رفتار کنید .
که این در رابطه با دشمنان است .
✔خواهش می کنم هوای کسانی را که بچه های انقلاب هستند و بچه های ارزشی و دلسوز انقلاب هستند را داشته باشیم .
انقدر دایره خودی ها تنگ نکنیم به خاطر انتقادات بی جا ، به اسم روشنگری که این کار اسمش خیانت و نفوذ است و حتی باعث ریزش می شود .

0 ۳۰ فروردین ۰۰ | ۱۱:۴۱ ۵۰

آمده است ، یعنی معمولا جریاناتی که برای افراد در سطوح مختلف پیش می آید .
داستان پردازی در قرآن حکمتی داشته و آن هم اینکه تاریخ تکرار می شود و این حوادث برای مردم هم اتفاق می افتد .
🔴نکته سوم :در آیه ۱۶۳ نام اسماعیل هم آمده . ما دو نفر در قرآن داریم که نام هر دو اسماعیل است :
۱)فرزند حضرت ابراهیم
۲)از انبیای بنی اسراییل که اسماعیل نام داشته و فوق العاده انسان حلیم ، صبور و بردباری بوده .

#آیه ۱۷۱

✔غلو در دین :
نه تنها هیچ ضرورتی ندارد که شما در دین غلو کنید بلکه گاهی اوقات کار به کفر هم کشیده می شود .
ممکن است افراد در رابطه با پیشوایانی که به آنها علاقه دارند حرفهایی بزنند که از دایره شرع هم خارج شود که این اشتباه است .
به عنوان مثال در ماه محرم ، و اشعار روضه ها ، در رابطه با مقام اهل بیت همان چیزی که گفته شده و درست و متقن و قطعی است را باید مطرح کرد .
👈نباید مقام اهل بیت را پایین آورد .

0 ۳۰ فروردین ۰۰ | ۱۱:۴۱ ۳۳

#تدبر_در_برخی_آیات_جزء_ششم

جهر به معنی آشکار کردن ، صدا را بالاتر بردن و بدگویی کردن در مورد مردم است که خداوند سبحان این را دوست ندارد مگر اینکه که به کسی ظلم شده باشد .
#افشای بدی و ظلم دیگران برای مظلوم اشکالی نداره میتونه از حق خودش دفاع کنه، اما گاهی آنقدر آن مظلوم در رابطه با آن ظلم حرف میزند که خودش تبدیل به ظالم میشود .ما تا جایی که ظلم شده و در همان مساله می توانیم با دیگران صحبت کنیم .
👈 از حق نباید تجاوز کرد .
✔مثال تاریخی : ما به عنوان شیعیان با خلیفه دوم مشکل داریم و اسنادی هم از خود اهل سنت داریم ، و فقط در همین زمینه ظلم هایی که مرتکب شده باید صحبت کنیم و نه در رابطه با نطفه و گناهان دیگر خلیفه دوم .
مطرح کردن موضوعات دیگر مشکلی را حل نمی کند بلکه باعث عداوت و کینه های عمیق و حتی جنگهای مذهبی می شود .
✔مثال اجتماعی :
ما اجازه نداریم به بهانه#روشنگری و انتخابات پیش رو فقط جناح مقابل را مقصر بدانیم . باید در راستای عملکردها صحبت کنیم . حتی به کار بردن کلمه خائن بار حقوقی ، شرعی و عرفی دارد .

#آیه۱۵۰
این آیه به ما می گوید نمی توان دین را پاره پاره کرد .
نمی توان یک تکه از دین را گرفت و یک تکه از آن را نگرفت .
این حرف بسیار شنیده می شود که من تا مساله ای را با عقل خودم درک نکنم نمی توانم به آن عمل کنم در مورد مسائلی مثل نماز ، حجاب و...
✔اگر عقل ما ، این مساله را هیچوقت برای ما حل نکرد چه ؟
✔معمولا عقها در گیر خواستهای نفسانی و خواهشهای فردی است گاهی انقدر به مسایل دنیایی فکر می کنیم که حتی ترغیب به فکر کردن در مسایل دینی نمی شویم چه رسد به اینکه قضاوت عادلانه هم انجام دهیم .
پس نمی توانیم همه دین ، خانواده و جامعه را معطل این کنیم که از نظر عقلی دین را درک کنیم یا نه !
گاهی این صحبتها برای اینست که وجدان خود را آسوده کنیم و دنبال راه در رویی باشیم و بعد هم بگوییم که بعضی مذهبیها تندرو هستند و ما را درک نمی کنند . اینطور اگر بخوان درک کنند باید بگن همه امور دینی را تعطیل کن !

#آیه۱۶۳ و ۱۶۴
🔴نکته اول : قصه همه پیامبران در قرآن نیست اما می دانیم که ۱۲۴ هزار پیامبر داشتیم .در هر جایی که تعدادی انسان زندگی می کردند خداوند سبحان برای اینکه حجتش را بر بندگان تمام کند حتما پیامبری داشتند .
🔴نکته دوم :معمولا داستانهای پیامبرانی که جریانشان با جریان تاریخ هماهنگ باشد در قرآن

0 ۳۰ فروردین ۰۰ | ۱۱:۴۰ ۴۵

Your browser does not support the audio tag.

نکاتی از #جزء_ششم قرآن
#حدادپور‌_جهرمی
#دلنوشته_های_یک_طلبه